Publicerad

Plocka och använd nässlor, kirskål och maskrosor!

Bästa tiden är nu att gå ut i naturen och plocka, det många av oss kallar för ogräs, nämligen nässlor, kirskål och maskrosor. De innehåller stora mängder vitaminer och mineraler bl.a magnesium, kalcium, järn, zink, kisel, A-vitamin och C-vitamin. De är rika på klorofyll och stärkande för immunsystemet. Maskrosor stimulerar matsmältningen genom den bittra smaken. Plocka endast de växter du känner till och tvätta dem noga före användning.

Mixa blad till en smoothie med vatten, jag brukar sila bort bladen och dricka de gröna vattnet. Blanda maskros blad ner i salladen och dekorera med maskrosblommor. Nässel te med lite god honung är jätte gott! Gör en god kirskålpaj se recept nedan

Kirskålpaj: Pajdeg 3 dl vetemjöl 150g smör 2 msk kallt vatten. Arbeta ihop mjöl, smör och vatten. Tryck ut degen i en form och förgrädda i ca 10 min.

Fyllning: 500 gram färsk kirskål, 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor. Rensa kirskålen så stjälkarna kommer bort. Förväll i kokande vatten och låt den rinna av väl. Hacka löken fräs den i olja tillsammans med vitlöken. Lägg i kirskålen. Lägg blandningen i pajskalet.

Äggstanning: Vispa 3 ägg, 3 dl mjölk, 2 dl riven ost, salt peppar och häll i formen. Om man vill så kan det vara gott att smula lite fetaost överst😉 Grädda i ugn ca 30 min i 175 grader.

Lycka till och njut av våren! 😊